Новини

Для пришвидшення розгляду реєстраційних кейсів Мін’юст створить регіональні колегії: які скарги на реєстраційні дії передаватимуть зі столиці до інших областей?

Майже півтора року тому на інституційному обрії держави з’явився дебютант — Офіс протидії рейдерству (Офіс), який відкрили в одному зі столичних приміщень Міністерства юстиції України (в будівлі, що розташована на вулиці Євгена Сверстюка, 15) ще в середині грудня 2019 року. Незважаючи на свою промовисту назву, ця інституція немає майже нічого спільного з правоохоронною системою та органами досудового розслідування, адже Офіс, по суті, є головним осередком розгляду скарг на рішення, дії чи бездіяльність державних реєстраторів, які нерідко стають передумовою для здійснення рейдерських атак на бізнес чи нерухомість.

Механізм адміністративного оскарження реєстраційних дій як альтернативу судовому розгляду відповідних справ, нагадаємо, було запроваджено ще в 2016 році, та до 2020­го ключові повноваження щодо боротьби з «реєстраційним рейдерством» були сконцентровані в спеціальному консультативно­дорадчому органі Мін’юсту — Комісії з розгляду скарг у сфері державної реєстрації. «Ребрендинг» останньої нова команда Мін’юсту провела на початку минулого року — змінили не лише назву (Колегія замість Комісії) та склад цієї інституції, а й «перезавантажили» її функціонал і підходи до роботи, зокрема прибрали деякі формальні критерії допуску скарг до розгляду.

Сьогодні в Офісі, який, до слова, з вересня 2020­го став окремим структурним підрозділом Мін’юсту, здійснюють експертизу оскаржуваних реєстраційних дій як колегіально (скарги аналізують члени Колегії з розгляду скарг у сфері державної реєстрації (Колегія), так і одноособово: в разі встановлення наявності очевидних порушень закону в рішеннях чи діях реєстраторів буквально протягом доби відповідну скаргу може бути задоволено особисто міністром юстиції України.

Забезпечить оперативність

Ірина Скалецька, юрист L.I.Group

Варто зазначити, що розгляд скарг у сфері державної реєстрації має здійснюватись у строки, встановлені Законом України «Про звернення громадян». Водночас наразі Колегія з розгляду скарг у сфері державної реєстрації розглядає скарги, що зареєстровані в Мін’юсті впродовж 2020 року. Така тривалість розгляду скарг свідчить про неефективність процедури адміністративного оскарження рішень державних реєстраторів.

Зміни, внесені наказом «Про вжиття заходів щодо забезпечення ефективного розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльності державного реєстратора, суб’єктів державної реєстрації», покликані забезпечити більш оперативний розгляд скарг, які надходять до Міністерства юстиції України, та, як наслідок, ефективний захист прав власників майна.

Варто зауважити, що наявність висновку Колегії за результатом розгляду скарги не є достатньою підставою для скасування відповідного рішення державного реєстратора, а потребує видання відповідного наказу міністра юстиції чи очільника територіального органу міністерства.

Однозначно позитивним моментом є те, що законодавець розширив перелік суб’єктів, до повноважень яких належатиме розгляд скарг у сфері державної реєстрації.

Можливо, все це в сукупності дасть змогу кожній особі, яка вважає порушеними свої права у сфері державної реєстрації, а також бізнесу отримати належний захист без довготривалих затримок під час розгляду їх скарг.

Юридична практика