Новини

15 червня 2021 року введені в дію зміни до Митного та Податкового кодексів України щодо тимчасового спрощення митного оформлення транспортних засобів (ТЗ), ввезених на митну територію України. Також нові правила діють і щодо справляння податків і зборів, інших обов’язкових платежів, об’єктом оподаткування якими є ТЗ. Ці зміни запроваджені відповідними законами №1403-IX та №1402-IX від 15 квітня 2021 року. За задумом авторів, ці документи покликані зробити фінасово доступнішим розмитнення так званих «євроблях». Протягом першого дня роботи системи Держмитслужба України оформила 60 автівок на єврономерах за правилами пільгового розмитнення.

Як відтепер мають реєструватися такі автомобілі, і які податки та платежі потрібно сплачувати, розповіла Mind юрист ЮК L.I.Group Анастасія Харицька.

Ці закони набрали чинності ще 15 травня 2021 року, що є важливим для застосування впроваджених змін. Так, саме з дня набрання чинності цих документів протягом 180 днів (для учасників АТО – 270 днів) діятиме пільговий режим розмитнення транспортних засобів. Тобто, до 15 листопада 2021 року (для учасників АТО – до 15 лютого 2022 року).

На кого розповсюджуються пільги?

Пільговий режим за цими законами розповсюджується на вживані ТЗ, що були вироблені до 1 січня 2015 року.

Тобто, вік яких становить понад п’ять років та які станом на 31 грудня 2020 року вже перебували на митній території України.

Можливість пільгового розмитнення застосовується до ТЗ, які призначені для перевезення людей, зокрема вантажопасажирські автомобілі-фургони та гоночні автомобілі, а також вантажний транспорт загальною масою до 3,5 тонни.

При цьому внесені зміни не стосуються:

  • автобусів, розрахованих на перевезення 10 осіб і більше, включно з водієм;
  • снігоходів;
  • гольфкарів та аналогічних ТЗ;
  • інших ТЗ-гібридів (поршневий двигун зі ступенем тиску від 7,5 до 13 та зі зворотно-поступальним рухом поршня плюс електродвигун як двигун для пересування), крім ТЗ-гібридів, які можуть заряджатися від зовнішнього джерела електроенергії.

​Як розраховуються пільги?

Митне оформлення транспортних засобів на пільгових умовах можна здійснити лише щодо одного ТЗ на товарну позицію (8703, 8704) за умови оплати суми акцизного податку, за відповідною ставкою.

Остання розраховується за такою формулою:

Ставка = Ставка базова + Vе + Fе,

де «Ставка базова» розраховується так:

Кількість років, що минула з року виготовлення транспортного засобуСтавка базова, євро
5-90
1025
1150
1275
13100
14125
15 і більше150

«Vе» – визначається множенням об’єму двигуна відповідного транспортного засобу в сантиметрах кубічних на коефіцієнт, який становить:

КоефіцієнтV двигуна, см3
0,25 євродо 2000 см3
0,2 євровід 2001 до 3000см3
0,25 євровід 3001 до 4000см3
0,35 євровід 4001 до 5000см3
0,5 європонад  5000 см3

«Fе» визначається у такий спосіб:

  • для ТЗ з двигуном внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням та кривошипно-шатунним механізмом, – 0,0 євро;
  • для ТЗ з двигуном внутрішнього згоряння із запалюванням від стиснення (дизелем або напівдизелем), – 100 євро;
  • для ТЗ з двигуном внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням та кривошипно-шатунним механізмом або двигуном внутрішнього згоряння із запалюванням від стиснення (дизелем або напівдизелем) та електричним двигуном (одним чи кількома), – 0,0 євро.

Наприклад, станом на 2020 рік на територію України було ввезено Kia Optima 2.4 MPI AT 2014 року випуску, тоді сума акцизного податку становитиме:

  • «Ставка базова» – 0 євро (таб. 1,5–9 років);
  • «Vе» – 0,2 х 2400 (об’єм двигуна 2,4)=480 євро;
  • «Fе» – 0 євро (гібридний двигун).

Тобто розмитнення автомобіля Kia Optima 2.4 MPI AT Hybrid 2014 року випуску його власнику коштуватиме 480 євро.

Що робити з пропущеним строком розмитнення?

Оскільки станом на 15 травня 2021 року щодо ТЗ, які були ввезені на митну територію України або поміщені в режим транзиту, пропущено строк на розмитнення, власнику такого авто доведеться додатково заплатити 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (8500 грн). Останнє звільнить від адміністративної відповідальності, передбаченої за порушення строку розмитнення авто.

При цьому важливо, що пільгове розмитнення не поширюється на транспортні засоби:

  • у яких не дотримано екологічні стандарти «ЄВРО-2» і вище;
  • які походять чи ввозяться з країни, що визнана державою-окупантом або державою-агресором щодо України;
  • які ввезені з тимчасово окупованої території України.

Стосовно осіб, які у визначені 180 (270) днів не здійснять розмитнення своїх ТЗ, цими законами передбачено вжиття виконавчою владою заходів із притягнення до адміністративної відповідальності відповідно до чинного законодавства:

  • за порушення власниками транспортних засобів, на які не розповсюджується дія цих законів, строків та порядку митного режиму тимчасового ввезення чи транзиту транспортних засобів особистого користування, та/або за керування такими транспортними засобами;
  • за порушення власниками всіх транспортних засобів, які перебувають на митній території України, строків та порядку митного режиму тимчасового ввезення чи транзиту транспортних засобів, та/або за керування такими транспортними засобами, після закінчення пільгових 180 (270) днів.

22 травня 2019 року набрав чинності закон України №2612-VIIІ від 8 листопада 2018 року, яким були внесені зміни до Митного кодексу України щодо відповідальності за порушення умов та строків розмитнення ТЗ. Так, ст. 469 кодексу передбачає накладення штрафу у сумі 34 000 грн (2000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян) за передання у володіння чи розпорядження іншій особі ТЗ особистого користування, який тимчасово ввезений на митну територію України або поміщений у митний режим транзиту, а також за використання такого ТЗ для отримання доходів в Україні чи для здійснення підприємницької діяльності.

У ст. 470 та 481 кодексу зазначено, що штраф накладається за перевищення строку розмитнення ТЗ:

  • від 20 до 30 діб – у розмірі 5000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 85 000 грн.
  • понад 30 діб або у випадку втрати чи розкомплектування транспортного засобу – в розмірі 10 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто 170 000 грн та/або конфіскація такого автомобіля.

Отже, відповідно до змін за законами №1402 та №1403, протягом 180 днів розмитнення ТЗ не залежить від його вартості. Довгий час це була проблема для власників так званих «євроблях». Наразі воно розраховується з урахуванням характеристик ТЗ, як-от вік авто, об’єм і тип двигуна.

Крім того, плата за пропуск строку в десять разів зменшена – з 85 000 грн (або конфіскації авто) до 8500 грн. Такий підхід являє собою достатньо вигідний для всіх компроміс між державою та власниками «євроблях».

Mind