Новини

«Ресурсним» законопроєктом № 5600 пропонується запровадити низку змін до податкового законодавства, якими значно розширюються повноваження органів контролю та надається ще більше інструментів для тиску на бізнес.

У період літнього «затишшя» досить складно знайти таку законодавчу ініціативу, яка б спричинила потужний суспільний резонанс. Чого не скажеш про законопроєкт, який за правом вважають «ньюзмейкером» і акцентом № 1 останнього часу — мова йде про законопроєкт № 5600 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень». Саме про нього зараз говорять уся юридична спільнота, бізнес і навіть пересічні громадяни. Тотальне невдоволення і прогноз можливих негативних наслідків уже висловили представники сфери аграрної промисловості, нерухомості та телекомунікаційного сектору. Парадоксально, але, попри мету законодавчої ініціативи — створити ефективніші механізми збирання податків та встановлення справедливих умов оподаткування для всіх платників податків, експерти в один голос говорять про те, що вона не принесе нічого, крім тиску на бізнес і колосального податкового навантаження.

Зокрема, законопроєктом передбачається внести зміни в частині індексації ставок податків, адміністрування податків і зборів, податку на доходи фізичних осіб (ПДФО), податку на прибуток підприємств, податку на додану вартість (ПДВ), акцизного податку, екологічного податку, рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, плати за землю, єдиного податку тощо.

Уже відомо, що в разі прийняття законодавчої ініціативи на 20 % зростуть ціни на нерухомість, на сільськогосподарську і фермерську продукцію. А от, приміром, директорам малих та середніх підприємств можуть заборонити виїзди за кордон, якщо фіскали нарахують податковий борг цим підприємствам. Це притому, що існує вірогідність появи фіктивного податкового боргу.

Наразі до законопроєкту № 5600 запропоновано як мінімум три альтернативи з боку різних політичних сил. Зазначимо, що проєкт № 5600 уже прийнято в першому читанні, проте громадськість закликає провести щодо нього ретельну роботу і дослухатися до представників відповідних галузей. Адже, якщо стерти бізнес із лиця України величезними податковими ставками, ще більше навантаживши ними пересічних громадян, то платити податки просто буде нікому.

Ми попросили експертів проаналізувати основні положення акта і запитали представників юридичного ринку, які можливі перспективи та наслідки дії зазначеного документа, чого слід очікувати та як це проявиться в бізнесових реаліях.

Зменшить надходження податків

У суспільстві широко обговорюється проєкт Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень», який Верховна Рада України на початку липня 2021 року прийняла в першому читанні.

У сучасному світі, справді, деякі підходи до справляння окремих податків потребують змін, спрямованих насамперед на недопущення безпідставного користування податковими пільгами та створення справедливих умов оподаткування для всіх платників податків.

Унаслідок прийняття вказаного законопроєкту № 5600 змін зазнають загальні питання адміністрування податків, а також податків на прибуток підприємств, доходи фізичних осіб, додану вартість, акцизного та екологічного податків, рентної плати, плати за землю, умов перебування на спрощеній системі оподаткування.

Аналіз законопроєкту № 5600 свідчить, що зміни в оподаткуванні вплинуть і на пересічних громадян. Зокрема, внаслідок впровадження мінімального податкового зобов’язання, виключення з платників єдиного податку IV групи платників. Також запроваджується оподаткування ПДФО за ставкою 18 % доходів, отриманих від продажу протягом звітного податкового року третього та наступних об’єктів нерухомості, розширення бази оподаткування за рахунок оподаткування земельним податком земельних ділянок, право власності на які не оформлено, але вони фактично використовуються.

Таким чином, де-юре зазначений законопроєкт покликаний забезпечити збалансованість бюджетних надходжень, підвищити ефективність використання економічних ресурсів країни та усунути наявні в законодавстві прогалини. Водночас де-факто вказані зміни, які планують упроваджувати в період економічної кризи, здатні лише поглибити кризові явища в економіці та зрештою зменшити податкові надходження до державного бюджету України.

Ірина СКАЛЕЦЬКА, адвокат L.I.Group, для “Юридичної практики”